Ako imate, ili ćete, kao neke pametnije od mene koleginice i kolege, tek da ga pribavite, kvalifikovani elektronski sertifikat od MUP, uz ličnu kartu sa čipom, evo mog iskustva sa tim:
Na dokumentu, koji dobijete uz KES, na kome je vaša šifra, stoji i preporuka da, odmah po aktiviranju, promenite svoju šifru, štampanu na tom papiru.
E, pa, ko god je tako postupio, ima problem!
Već kod prvog unosa (nove) šifre, dobija poruku: Kartica je blokirana! Inače, na Portalu Poreske uprave stoji obaveštenje da karticu blokiraju TRI pogrešna unosa...
U tom slučaju, mora da radi deblokadu lične karte, što podrazumeva odlazak u MUP, podnošenje zahteva za deblokadu, koji morate doneti sa sobom, jer (u MUP Novi Beograd) to nemaju da vam daju.
!!! Deblokadu morate raditi nekada i dva puta dnevno, jer je prva neuspešna!!!
Kada odete u MUP, prvo vas izgrde, jer ne umete da unosite šifru, pa blokirate karticu i lažete da ste dobili poruku već kod prvog unosa - desilo se čoveku, koji je programer, pa svakako zna i za velika slova, koja su obavezna kod MUP-ovog sertifikata! Ja sam imala sreću da mi je uspešno odradila deblokadu, poslednju od nekoliko, Ana Čude, jedno šarmantno stvorenje, koje profesionalno radi svoj posao.
Kod onih, koji nisu pročitali dokument, nego su samo uneli dobijenu šifru, sve radi lagano, kao podmazano, ma, kao kod Halcom-ovih sertifikata na USB sa ključem.
Da li će MUP poboljšati svoj deo softvera, koji treba da pouzdano prihvata svaku promenu šifre od strane vlasnika lične karte, videćemo...
Naši klijenti se spremaju da uzmu još jedan KES, ovog puta od Halcom-a, koji sada daje i popust...
Ja razmišljam šta da radim, još uvek šokirana mučnim prelaznim periodom podnošenja elektronskih poreskih prijava,
Šta god mi vi rekli, još sam šokirana, iako sam shvatila odmah šta znači naziv "prelazni period" - to je onaj period u kome sam se debelo "prešla" i uzalud potrošila silno vreme, živce, prijatelje, podnoseći poreske prijave...dok je Poreska uprava, na mojoj grbači, uvežbavala svoj softver, a sve se to odvijalo nestručno, arogantno, ponižavajuće, blamirajuće, sa debelim kašnjenjem, uz slanje ciničnih pisama podsećanja, zahvalnosti i slično i ko zna koju bi reč svako od vas mogao da doda, kako bi što bolje opisao ovo što su radili ova dva meseca.
Sigurno ste svi juče ili jutros dobili ljubavno pismo, kojim PU "poštovanim" poreskim obveznicima unapred čestita uspešno podnošenje PRVE i ostalih poreskih prijava elektronskim putem... E, pa,...
A sve su to radili pre svega nama, računovođama, znajući da svi mi poslušno, uplašeno i istraumirano sedimo i odgovorno radimo po 10-tak sati dnevno, tako da nemamo ni vremena ni snage pa nikada nećemo izaći pred skupštinu, niti blokirati kompjuterima i registratorima prilazne saobraćajnice do Vlade, SKupštine, Ministarstva finansija, ili, naopako, Poreske uprave (tamo sede tete i čike od kojih nam se svima nama tresu gaće naših klijenata koje smo mi dobrovoljno navukli) tako da ih baš briga šta su time prouzrokovali.
A i zašto bi brinuli o nama, kada to ne rade ni "ONI", koji donose pravilnik o poreskom bilansu i poreskoj prijavi, po proteku roka za predaju finansijskog izveštaja. u koji smo morali da unesemo konačnu obavezu za plaćanje poreza na dobit... Ili "ONI", koji su nam "Uvalili", krajnje neustavno, obavezu obavljanja poslova na sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, iako nemamo ni pravničkog ni policijskog a ni nekog drugog, užeg specijalističkog kriminalističkog obrazovanja...
I, da se ne ljute što ih ne pominjem, "ONI", koji su odgovornost za obračun PDV od strane dobavljača, prevalili na kupce i tako "spustili" poreskim obveznicima odgovornost i teret kontrole dobrog dela sistema poreza na dodatu vrednost...
Reći će neki od vas, kao moja Marija, da je dobro što smo sve ovo radili, jer će, kad sve proradi, biti nama mnogo lakše, ali ja ću vas podsetiti na elektronsko podnošenje PPP obrasca prethodnih godina: isto kao i sa poreskim prijavama, rok mesec dana, veliki broj prijava i još koješta, pa funkcionisalo besprekorno... znači, ima programera, koji to mogu da urade, samo ne znam gde su...
Da ne preteram, ostaje mi samo da čestitam na strpljenju, snazi i upornosti svima vama, pa i sebi, koji radimo za državu o trošku naših klijenata... Ne znam kako da komentarišem sistem naplate naših usluga, koji je kao protočni bojler - slabo se šta zadrži od profita, sve ode u 840. Svako od vas je dobrodošao da dodeli svoj nadimak ovom broju
, s tim da bezobrazne reči ne objavljuje na Forumu...
Pozdrav svima!